Officiële informatie

Vlaggenprotocol

Er is een aantal ‘gedragsregels’ vastgesteld met betrekking tot het uithangen van de nationale vlag en het gebruik van de oranje wimpel, het zogenaamde ‘vlaggenprotocol’ dat te vinden is op de website van de Nederlandse Oranjebond.

Wanneer mag ik de vlag uitsteken en wanneer niet
Het uitsteken van de vlag gebeurt op de onderstaande dagen -van zonsopkomst tot zonsondergang- (als deze dag op een zondag of op erkende christelijke feestdag valt, dan geldt de datum tussen haakjes):

Koningsdag

27 april

Verjaardag van Koning Willem-Alexander

27april

Verjaardag van Koningin Maxima

17 mei

Dodenherdenking: vlaggen halfstok vanaf 18:00 uur tot zonsondergang

4 mei (4 mei)

Bevrijdingsdag

5 mei (5 mei)

Formele einde van de Tweede Wereldoorlog

15 augustus (16 augustus)

Prinsjesdag: opening van de Staten-Generaal (alleen in Den Haag)

3e dinsdag van september

Verjaardag kroonprinses Catharina-Amalia

7 december (8 december)

Koninkrijksdag

15 december

Op Koningsdag en op bovengenoemde verjaardagen van de leden van het Koninklijk Huis wordt de vlag uitgestoken met oranje wimpel. Bij bijzondere gebeurtenissen in de Koninklijke familie (zoals geboorte, huwelijk en overlijden) kan er een speciale regeling afgekondigd worden.

Verjaardagen leden Koninklijk Huis

Het Koninklijk Huis bestaat uit leden van de Koninklijke familie die op de troon zitten (koning) of die aangemerkt zijn aan troonopvolger (en hun partner).

Wilhelmus

Tijdens officiële gebeurtenissen wordt vaak het Nederlandse volkslied ‘Het Wilhelmus’ gezongen. Meestal worden het eerste en het zesde couplet gezongen. Tijdens de Oranjeoptocht op Koninginnedag wordt het Wilhelmus gezongen -de aubade- bij het gemeentehuis om ongeveer 10.10 uur, onder begeleiding van de Harmonie.

Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,
den vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een Prinse van Oranje
ben ik, vrij onverveerd,
den Koning van Hispanje
heb ik altijd geëerd.

Mijn schild ende betrouwen
zijt Gij, o God mijn Heer,
op U zo wil ik bouwen,
Verlaat mij nimmermeer.
Dat ik doch vroom mag blijven,
uw dienaar t’aller stond,
de tirannie verdrijven
die mij mijn hart doorwondt.

Het complete volkslied Wilhelmus bestaat uit dertien coupletten, waarvan de eerste letters de naam WILLEM VAN NASSOV vormen.

Weersverwachting

Uiteraard is het weer een belangrijke factor voor het slagen van veel festiviteiten in de Oranjeweek.