Programma Koningsdag 2022

Dagprogramma Koningsdag 2022 Barneveld

De viering van Koningsdag is een jaarlijks terugkerende feestelijke gebeurtenis die dit jaar echter wordt overschaduwd door de oorlog in Oekraïne. In onze gemeente verblijft inmiddels een nog groeiend aantal, veelal onvolledige Oekraïense gezinnen. We willen ons speciaal voor de kinderen tot en met 12 jaar in De Glind, Barneveld en bij gastgezinnen inspannen om hen een dag met wat afleiding te bieden. Het programma is daarom, ook al in verband met de hopelijk inmiddels achter ons liggende coronapandemie, aangepast.

09.00 – 16.00 uur: Kleedjesmarkt
07.00 uur: openstelling straten voor inrichten plekken kleedjesmarkt die vanaf 09.00 uur wordt geopend. De straten van het centrum van Barneveld kleuren oranje door de vele kleedjes en kramen die door kinderen en volwassenen in gebruik worden genomen om van alles te verkopen. De markt wordt gehouden in de Langstraat, Jan van Schaffelaarstraat, het Raadhuisplein en de Nieuwstraat. Bij de Barneveldse horeca is genoeg te beleven, geniet op de vele terrassen van live muziek of van iets lekkers bij een kopje koffie of wat anders. Bij de Oude Kerk geeft de dierenambulance dit jaar voor het eerst acte de préséance.

09.45 uur: Start programma voor Oekraïense kinderen:   Ласкаво просимо!
Aankomst Oekraïense kinderen uit De Glind per bus bij het Hulpverleningscentrum, ontvangst en
aansluitend brandweerspelen. De kinderen uit Barneveld en van de gastgezinnen in en rond Barneveld worden met eigen vervoer verwacht. Organisatie Brandweer
11.30 uur: aankomst Oekraïense kinderen op het Gowthorpeplein
14.30 uur: einde activiteiten voor de Oekraïense kinderen. Reis terug naar De Glind en de overige accommodaties.

NB Voor de begeleiding van deze kinderen zijn we nog steeds dringend op zoek naar vrijwilligers en Engels sprekende vluchtelingen die ons kunnen helpen. Please send us your name, age, and gender by mobile phone to: secretaris@oranjestichtingbarneveld.nl Jullie werk begint om 09.45 uur en eindigt officieel om 14.30 uur.

10.00 – 16.00 uur: Kinderspelen
Het Gowthorpeplein staat weer vol met springkussens en hindernisbanen. Alle spelen zijn gratis en de activiteiten worden door vrijwilligers begeleid.

10.00 uur: Opstellen auto’s voor deelname Oldtimerrit
Op het parkeerterrein aan de Kapteynstraat worden vanaf 10.00 uur de deelnemende auto’s aan de Oldtimerrit opgesteld, die vanaf 11.00 uur zullen vertrekken voor een ware ‘molentocht.’

10.00 uur: Ontvangst gedecoreerden
inloop genodigden (gedecoreerden) in het Schaffelaartheater, ontvangst en welkomstwoord door burgemeester Jan Luteijn. 11.00-12.00 uur: Oranjeconcert voor genodigden in het Schaffelaartheater

Laten we er met zijn allen een mooi, feestelijk en ook wat ingetogen verjaardag van maken die onze koning Willem Alexander het gevoel zou kunnen geven dat ook ons Europese broedervolk meer dan welkom is om in ons dorp om even hun zinnen te kunnen verzetten.