Programma Woningsdag 2020

Koningsdag wordt maandag 27 april: Woningsdag! In verband met de beperkende maatregelen als gevolg van het coronavirus wordt iedereen geadviseerd thuis te blijven en daar Koningsdag te vieren en er dus Woningsdag van te maken.

09:45-10:00 uur: Klokgelui in geheel Nederland en op de Antillen. De klokken luiden als teken van verbinding tussen vreugde en verdriet.

10:00 uur: Nationale Aubade. Vanuit deuropeningen en vanaf balkons zingen of spelen we het Wilhelmus met het Koninklijk Concertgebouworkest.

11:00 uur: Start Samen Sterk Oranjetour op de site van de Barneveldse Krant.

16:00 uur: Nationale Toost. Deze toost wordt in heel Nederland tegelijkertijd uitgebracht door iedereen. Op de gezondheid van iedereen.

Wie zijn huis of zelfs straat versiert, maakt kans op een bezoekje van de camerawagen van de Barneveldse Krant. Ook het bestuur van de Oranjestichting komt misschien wel langs voor het maken van een foto voor de website.

De Samen Sterk Oranjetour gaat door. Tijdens een urenlange live-uitzending kan iedereen op Koningsdag thuis genieten van beelden uit de dorpen en optredens van plaatselijke artiesten. De Barneveldse Krant bundelt daarvoor de krachten met de organisatie van festival Helden Live Stream.
De uitzending start maandag om 11.00 uur en is onder meer te volgen via de website van de Barneveldse Krant. Tot 16.00 uur rijden meerdere wagens met camera door de straten om te registreren hoe in de gemeente Barneveld Koningsdag wordt gevierd in coronatijd. De beelden worden afgewisseld met interviews op locatie en optredens in een speciale studio, die eind maart al met succes werd gebruikt door Helden Live Stream.